català | castellano | english home   sitemap   contacte  
home www.uab.es home

Membres > 3.3 Estudiants de doctorat

Sastre, Jaume
Doctorand - Director: Agustí Nieto-Galan
Becari FPU Ministerio de Ciencia e Innovación. Departament de Filosofia, UAB
Jaume.Sastre@uab.cat
 

Projecte  de tesis doctoral:

La política de les exposicions tecnològiques al període d’entreguerres

Per què exposar màquines i artefactes tecnològics? Quin significat cultural té? Què ens revela? La musealització de la tecnologia fou una de les característiques culturals del capitalisme industrial occidental, que celebrava en les exposicions universals la seva base material i el naixement de la societat de consum. Els horrors tecnològics de la Primera Guerra Mundial va posar fi temporalment a la retòrica internacionalista de les exposicions, que en realitat havien estat sempre un gran potlatch tecnològic nacionalista. En el període d’entreguerres, les exposicions universals van canviar radicalment i el museu tècnic va consolidar-se com a institució cultural a Europa i als Estats Units. Per què?
El meu projecte de tesi és sobre la política de les exposicions tecnològiques al període d’entreguerres, més concretament sobre la imatge pública de la tecnologia en exposicions universals i museus tècnics i industrials. Els estudio des d’una perspeciva semiòtica com a espais de producció i consum d’imatges de la tecnologia, en el context d’una batalla ideològica en el camp de la divulgació científica i tecnològica.
El meu treball de recerca de màster (pdf) va tractar la imatge pública de la tecnologia a la Great Exhibition de Londres de 1851, tot analitzant l’economia política de la maquinària exposada a través de fonts que ens apropen a l’experiència dels visitants, com per exemple novel·les, pamflets polítics, gravats en revistes il·lustrades, cròniques periodístiques, etc.
Actualment em centro en el període d’entreguerres i especialment en l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, les exposicions universals dels Estats Units a la dècada dels 30 (Chicago 1933 i Nova York 1939), i en la consolidació dels museus industrials. Faré un èmfasi especial en el cas del New York Museum of Science and Industry. Estic principalment interessat en l’agenda política d’aquests nous museus interactius i en com els discursos polítics al voltant de la tecnologia van trobar una expressió visual –i tàctil!- en les seves sales minuciosament pensades i dissenyades.

bottom