català | castellano | english home   sitemap   contacte  
home www.uab.es home

Seminaris "Ciència, gènere i Il·lustració" - Elena Serrano

Dijous 21 de maig a les 19:00 (IEC) i divendres 22 de maig a les 12:00 (CEHIC-UAB)
CEHIC 20/05/2015

Els propers dies 21 i 22 de maig, la Dra. Elena Serrano, del MPI d’Història de la Ciència de Berlin, impartirà dos seminaris sobre el tema "Ciència, gènere i Il·lustració".

Dijous 21 de maig
19:00 h.
Sala Pere i Joan Coromines, Institut d’Estudis Catalans
 
"Experimentos para el bien público: mujeres, reformismo ilustrado y ciencia en España (1787-1808)"

Des del mes d'octubre de 1787, cada divendres a la sala de l'ajuntament de Madrid es reunia durant dues hores una associació sense equivalents a l'Europa del segle XVIII: la Junta de Damas de Honor y Mérito. La Junta era la branca femenina de la societat econòmica de Madrid. Aquestes societats estaven inspirades en la idea que la investigació de problemes quotidians era crucial per al desenvolupament del país. Més de 200 van florir a la segona meitat del segle a Europa. Tanmateix, tot i que algunes van incorporar "sòcies d'honor", no en coneixem cap d'exclusivament femenina. Les sòcies de la Junta van provar màquines de filar, mètodes de blanqueig de cotons i nous tints. A les presons, van mesurar el contingut d'oxigen dels calabossos i van assajar mètodes per "purificar" l'aire. Però sobretot és a la casa de nens abandonats de Madrid on la Junta va dur a terme els experiments més arriscats per trobar un substitut a la llet materna. L'anàlisi d'aquests experiments i les complexes relacions que la Junta va mantenir amb les elits intel·lectuals masculines seran l'objecte d'aquest seminari. L'article invita a reflexionar sobre què suposa per a la historiografia espanyola la incorporació de la perspectiva de gènere.



Divendres 22 de maig
12:00 h.
CEHIC (Facultat de Ciències, UAB)
 
"Jabón, clérigos y política: la 'Economía Rural' a finales del siglo XVIII en España (1797-1808)"
El 1797, un grup d'il·lustrats va posar en marxa un dels més ambiciosos projectes editorials del segle XVIII a Espanya, el Semanario de Agricultura y Artes dirigit als rectors. L'objectiu era instruir la població campestre (incloses les colònies) en el que es coneixia com a "economia rural" o "agricultura econòmica" utilitzant els rectors com a mestres. La revista també pretenia ser un vehicle de comunicació entre els lectors. Durant els tres primers anys, la revista efectivament va constituir una "República d'Economistes". Una quarta part del seu contingut eren cartes, no només de capellans, sinó també de terratinents, artesans, doctors, militars i algunes dones.

A través de l'anàlisi d'aquesta correspondència, dels assajos del rector de Villamayor per fer sabó i de les enquestes realitzades pel bisbe de Barbastro entre els camperols del seu bisbat, aquest article argumenta que l'economia rural era una amalgama de tècniques, ideologies polítiques i valors morals i que va tenir una funció d'estabilitzador social en les dècades turbulentes de final de segle. Ofereix una visió sobre la tecnologia en què van participar actors i escenaris poc estudiats a la Il·lustració espanyola. Finalment, l'article invita a reflexionar fins a quin punt la utilització del concepte d'"economia" com a eina d'anàlisi sense tenir en compte la seva evolució històrica distorsiona la nostra comprensió del passat.

 

 
Dr. Elena Serrano
 
My area of study is the history of knowledge in the Spanish Enlightenment, and my most recent work focuses on everyday technologies, such as the making of soap in households, and food for new-borns in the Madrid Foundling House. I study how the production and manipulation of things are related to the production of knowledge and the creation of social and symbolic meanings. Currently, I am working on two projects:
 
1. I am revising for publication my dissertation, Science for women in the Spanish Enlightenment (1787-1808), which looks at women’s learned practices in four sites—the city, the country-house, the nursery-room, and the library in the aftermath of the French revolution. I aim to cast light on how gender shaped the production of knowledge and its circulation in eighteenth-century Spain by reconstructing the activities of a women economic society in Madrid’s textile industry and that city’s Foundling House as well as the chemical experiments that aristocratic women conducted to improve the living conditions in jails; I also analyse botany and chemistry texts aimed at educating female audiences, and lastly explore the research that a powerful duchess pursued in her own extended gardens.

2. In my second project, “Reformist Objects: Gender, Knowledge and Politics in Spain (1787-1808),” I trace the itineraries of three “reformist objects” that embodied epistemological, social and political claims, crossed borders and travelled through different European cultural contexts. All three objects dealt with major topics for eighteenth-century actors: childhood, illness, and poverty. While my doctoral and postdoctoral research dealt mainly with the Spanish context, my new project “Reformist objects” aspires to interlink a variety of cultural contexts and to use tools from a variety of disciplines such as economics, anthropology, history, and social studies of science.
 
 
In 2012, I completed my European Ph.D. in History of Science in the Centre for the History of Science, Universitat Autònoma de Barcelona. In the course of completing my PhD, I have conducted research in a variety of international venues. In 2010, with a three-month fellowship from the Spanish Ministry of Science Government, I was a Visiting Student in the History and Philosophy of Science department at Cambridge University. The Society for the History of Alchemy and Chemistry (SHAC) funded a two-month stay at the Bodleian Library in Oxford. In 2012, I was awarded a 2-month fellowship at the Chemical Heritage Foundation, Philadelphia. That same year, I became the finalist of the highly competitive two-year postdoctoral fellowship in the Max Planck Institute for the History of Science (Department II) in Berlin, which was extended for a third (and final) year in 2014. I fluently speak and write English. I am an active member of the network “Situating chemistry 1760-1840”, a collaborative project funded by the Dutch Research Council, which is coordinated by Lissa Roberts and John Perkins gathering around forty scholars.




bottom